Wat Is Nu Eigenlijk Een Crashdieet, En Werkt Het Wel?

Crashdieet en uitleg!

Een crashdieet is de minst ideale manier om gewichtsverlies aan te pakken. Maar wat houdt het nu precies in? Je hoort vaak om je heen over mensen die naar dit dieet grijpen om snel af te vallen. Er zou dus wel een goede basis moeten zijn gezien deze populariteit. In de meeste gevallen blijkt echter toch dat zelfs deze basis ontbreekt. Deze diëten zijn namelijk je lichaam aan het uithongeren. Je wilt afvallen en zal dus ook altijd wel wat moeten minderen. Toch moet je dit niet overdrijven, want dit gaat alleen maar tegenwerken. Geleidelijk afvallen is toch echt de kunst. Dit kan snel, maar je moet altijd de belangrijkste facetten van het afvallen in tact houden. En daarbij speelt je gezondheid natuurlijk ook een enorm grote rol. We gaan eens kijken.

Waarom bestaan er crashdiëten?

Het is een methode die vaak voorkomt omdat je er ook echt wel mee gaat afvallen. Een crashdieet zorgt ervoor dat je snel kilo’s gaat kwijtraken. Dus in dat opzicht zou je denken, het werkt! Maar dan komt het. Je krijgt klachten die flink op kunnen lopen, en dan hebben we het nog niet eens over de standaard dingen als hoofdpijn, weinig energie of een hongergevoel. Dit zijn al dingen die je erg kunnen belemmeren in jouw strijd tegen de overbodige kilo’s. Het kan zelfs uitlopen tot gezondheidsproblemen wat ervoor zorgt dat je ook direct moet stoppen met het crashdieet dat je volgt. De reden hierachter zijn tekorten die je opdoet, de extreem lage hoeveelheden calorieën die je eet en je lichaam die in de stress schiet en in spaarstand gaat opereren. Hierdoor kom je alleen maar harder aan. Is dit wat je wil? Wij denken van niet.

Hoe herken je een crashdieet?

Vaak herken je een crashdieet aan de lage hoeveelheden in wat je mag eten. Ook zie je vaak wel dat het eten er eentonig is en weinig belangrijke voedingsstoffen bevat. Dit soort diëten kan je ook niet al te lang volgen. Dit is namelijk niet gezond voor je!

Lage hoeveelheid calorieën per dag

Een volwassen vrouw moet iets meer dan 2000kcal binnenkrijgen en als je veel doet zelfs nog meer. Voor mannen is dit 2500kcal. Maar ook dit kan om bepaalde redenen veel meer zijn. Heb je een zwaar beroep dan kan je er zo 500kcal tot 1000kcal bovenop gooien. Heb je nog meer nodig door sporten zoals bv. bodybuilding? Dan kan er zelfs nog wel 1000kcal of meer bij. Maar dan praten we over echt fanatiek sporten. Veel bodybuilders hebben ook als doel om aan te komen zodat ze meer spiermassa krijgen. Het levert dus energie maar zorgt ook voor bouwstoffen die nodig zijn om te groeien.

Tekorten aan belangrijke voedingsstoffen

Tekort aan belangrijke voedingsstoffen kan ook voorkomen met het crashdieet. Je kan tekorten oplopen als het gaat om vitamines, mineralen en andere essentiële stoffen. Je krijgt bij een dieet van deze proportie vaak ook te weinig koolhydraten, vetten en eiwitten binnen. Je snapt zelf natuurlijk wel dat dit niet goed voor je is.

Vaak weinig variatie

Een crashdieet is vaak eentonig. Of het nu gaat om droge crackers, dezelfde soorten fruit of in sommige gevallen shakes die je elke dag moet nemen. Je beleeft er geen plezier aan en je lichaam krijgt geen rijke voeding binnen.

Geen blijvende resultaten bij het afvallen

Als deze oorzaken zorgen dus voor een incompleet dieet. Het kan bijna in de dikke van Dale! Maar het is wel zo. Door de flinke tekorten die je opdoet gaat je lichaam alles sparen voor momenten dat je het hard nodig hebt. Je gaat hierdoor dus nog meer vet opslaan. Te extreem lage hoeveelheden eten resulteert dus niet in afvallen maar aankomen.

Dus ik kan een crashdieet beter niet volgen?

Het lijkt ons vrij duidelijk dat het crashdieet 1 van de slechtste methodes is om te gaan afvallen! Lees er meer over in een artikel van NU.nl…