Sporten geeft meer energie, kracht & is supergezond!

Sporten

We weten allemaal wel dat sporten goed voor je is. Het zorgt voor een goede doorbloeding, meer kracht en een betere conditie. Het doet echter nog meer. Het zorgt voor een gezond en mooi lichaam en heeft een sterk effect op je mentale gezondheid. Er zijn verschillende soorten sport die allemaal weer op hun eigen manier een bepaald effect hebben. Meer kracht en uithoudingsvermogen zijn vrij algemeen gerelateerde zaken als het gaat om sporten. Toch kennen verschillende sporten ook weer hun eigen specifieke eigenschappen. We laten je hieronder een aantal sporten zien die je kan doen om je levensstijl gezonder te maken.

Welke sporten zijn het beste voor bepaalde doelen

De ene heeft als doel afvallen, een ander wil meer kracht en een mooi lichaam of beter worden in een specifieke sport vanwege het spelelement. Allemaal verschillende insteken dus. De meeste mensen willen echter vet verbranden, grotere spieren krijgen of een betere conditie krijgen. Hieronder wat meer over de verschillende sporten die je hiermee verder helpen.

Krachttraining of bodybuilding

Krachttraining is het groter maken van je spieren door te trainen met gewichten, thuis of in de sportschool. Je verbrand hier tegelijkertijd ook vet mee. Door dat spieren zwaarder wegen dan vet neemt je gewicht ook toe. Laat je hierdoor dus niet teveel afleiden. Voor de meeste bodybuilders is dit juist zelfs een doel. Je hebt verschillende manieren van krachttraining. Bodybuilding richt zich ook op het opvoeren van gewicht maar met name ook het bouwen van een sterk lichaam en goed figuur met idem verhoudingen. Er bestaat ook nog powerliften. Dit is niet echt bodybuilden maar meer puur op kracht sprongen maken. Hiermee kunnen korte krachtinspanningen worden geleverd. De uitvoering van powerliften is ook anders als die van bodybuilding.

Fitness voor meer conditie

Je kan flink aan je conditie werken als je aan fitness doet. Dit kan zijn in de vorm van hardlopen, spinnen, of andere vormen van fitness. In de sportschool heb je hier vaak meerdere apparaten voor. Je hebt een goed gevoel na de training, krijgt meer uithoudingsvermogen en zit lekkerder in je vel! Als je begint met hardlopen lees dan ook even de tips voor goede hardloopschoenen voor beginners!

Vechtsporten

Vechtsporten zijn vaak ook erg intensief, zowel met kracht als conditie. Als je vechtsport beoefent hoeft dit helemaal niet te betekenen dat je ook wedstrijden doet. Je kan het doen omdat je het leuk vind en om je conditie flink te verbeteren. Er komt ook veel techniek bij kijken. De meeste zijn echter wel erg fanatiek en een deel daarvan gaat ook wedstrijden doen.

Zwemmen

Zwemmen is ook heel goed voor je. Verder is dit ook een sport waar weinig blessures in voorkomen. Dit in vergelijking met sporten als bv. voetbal, vechtsport of andere sporten.

Hardlopen

Er zijn veel mensen die hardlopen. Je moet dit wel leuk vinden. Hardlopen kan je zelf intensiveren tot aan het lopen van wedstrijden. Er zijn veel evenementen waar je aan mee kan doen als je er erg fanatiek mee bezig bent. Je kan ook fanatiek zijn om je conditie steeds verder uit te bouwen. Je zal het wel ook echt altijd op moeten bouwen. Je merkt vaak zelf wel hoe je steeds wat meer toevoegt aan jouw sessies. Luister goed naar je lichaam, boek de nodige progressie en zorg ervoor dat je weet wat je doet. Op deze manier kan je steeds langer gaan rennen. Hiermee zorg je er dus voor dat je conditie steeds beter wordt.

Alles wat je doet heeft zin

Alles wat je aan sporten doet heeft een goed effect op je gezondheid. Zelfs als je elke dag een stuk gaat lopen is dit heel goed. Je hoeft daarbij dan niet eens specifiek te gaan rennen. Hoe intensiever je echter bezig bent hoe beter. Lopen is ook niet echt sporten maar wel gezond als je toch wat wilt doen. Begin dus vandaag met sporten, als je dat al niet doet!